Chrapanie – sposoby na to, by przestać.

Jak przestać chrapać?

Nie pozwól, aby fakt, że chrapiesz zrujnował Twój związek lub spokojny sen. Dowiedz się, co jest powodem chrapania, najlepsze sposoby na rozwiązanie problemu i jak Ty i Twój partner możecie lepiej spać.

Prawie każdy od czasu do czasu chrapie i zwykle nie ma się czym martwić. Chrapanie ma miejsce, gdy podczas snu nie możesz swobodnie poruszać powietrzem przez nos i gardło. To sprawia, że otaczające tkanki wibrują, co powoduje znajomy dźwięk chrapania. Osoby, które chrapią, często mają zbyt dużo tkanki gardła i nosa lub „wiotczałej” tkanki, która jest bardziej podatna na wibracje. Pozycja języka może również przeszkadzać w płynnym oddychaniu.

Jeśli regularnie chrapiesz w nocy, może to zaburzyć jakość snu – prowadząc do zmęczenia, drażliwości i problemów zdrowotnych w ciągu dnia. A jeśli twoje chrapanie nie pozwala zasnąć partnerowi, może również powodować poważne problemy w związku. Na szczęście spanie w oddzielnych sypialniach nie jest jedynym lekarstwem na to, że chrapiesz. Istnieje wiele skutecznych rozwiązań, które mogą pomóc Tobie i Twojemu partnerowi lepiej spać w nocy i przezwyciężyć problemy w związku spowodowane chrapaniem jednej osoby.

Co jest powodem chrapania?

Ponieważ ludzie chrapią z różnych powodów, ważne jest, aby zrozumieć przyczyny chrapania. Gdy zrozumiesz, dlaczego chrapiesz, możesz znaleźć właściwe rozwiązania, które pozwolą Ci na spokojniejszy i głębszy sen – zarówno dla Ciebie, jak i Twojego partnera.

Najczęstsze przyczyny chrapania to:

Wiek. Gdy osiągniesz wiek średni i więcej, twoje gardło staje się węższe, a napięcie mięśniowe w gardle maleje. Chociaż nie możesz nic zrobić, aby się starzeć, zmiany stylu życia, nowe rutyny przed snem i ćwiczenia gardła mogą pomóc w zapobieganiu chrapaniu.

Nadwaga lub brak formy. Tkanka tłuszczowa i słabe napięcie mięśniowe przyczyniają się do chrapania. Nawet jeśli ogólnie nie masz nadwagi, noszenie nadwagi na szyi lub gardle może powodować, że chrapiesz. Ćwiczenia i utrata wagi mogą czasami wystarczyć, aby to zakończyć.

Sposób, w jaki jesteś zbudowany. Mężczyźni mają węższe drogi oddechowe niż kobiety i częściej chrapią. Wąskie gardło, rozszczep podniebienia, powiększone migdałki i inne fizyczne cechy, które przyczyniają się do chrapania, są często dziedziczne. Ponownie, chociaż nie masz kontroli nad swoją budową ani płcią, możesz kontrolować występowanie chrapania dzięki odpowiednim zmianom stylu życia, rutynom przed snem i ćwiczeniom gardła.

Problemy z nosami i zatokami. Zatkane drogi oddechowe lub zatkany nos utrudniają inhalację i tworzą podciśnienie w gardle, co prowadzi do chrapania.

Alkohol, palenie i leki. Spożywanie alkoholu, palenie i niektóre leki, takie jak środki uspokajające, takie jak lorazepam (Ativan) i diazepam (Valium), mogą zwiększać rozluźnienie mięśni, prowadząc do większego chrapania.

Postawa snu. Spanie płasko na plecach powoduje rozluźnienie gardła i zablokowanie dróg oddechowych. Pomóc może zmiana pozycji snu.